Tussen ambacht en innovatie: het digilab Sint Lucas

2 februari 2018

Op vrijdag 2 februari bezoeken 5 ambachtsmensen van het BAC onder leiding van Het Ambachtshuis Brabant het digilab van Sint Lucas te Boxtel. Onno Wubbels de coördinator en bevlogen docent van dit digilab vertelt onvermoeibaar over de aanwezige printers, computers en scanapparatuur. Tegelijkertijd laat hij zien hoe de apparaten de ambachtsman kunnen helpen om gemakkelijker en sneller zijn werk te kunnen doen. Hoe meer hij vertelt, des te meer raken de vijf vakmensen ervan overtuigd dat zij bij hun oorspronkelijke werk kunnen blijven, maar dit inderdaad kunnen vergemakkelijken met allerlei innovatieve middelen.



Het digilab is een groot lokaal niet ver van de ingang van de school vol met fraseapparaten, 3d-printers en laserprinters van allerlei groottes en zelfs een indrukwekkende metaalsnijmachine. Daarnaast bevat een aantal tafels allerlei andere snufjes om nog meer digitaal met de alledaagse werkelijkheid aan de slag te gaan.
De school heeft Onno vrijgesteld om het lokaal telkens te vernieuwen en de docenten en studenten te boeien voor nieuwe ontwikkelingen in het ontwerpen, vertalen en vormgeven van de alledaagse leefwerkelijkheid, maar vooral die van de beroepspraktijk.


Op het programma staan drie onderdelen: 3d-printing, virtual en augmented reality.
In de rondleiding laat Onno veel meer zien dan de drie onderdelen: de scanapparatuur om mensen en objecten in 3D-dimensie digitaal vast te leggen. Als je eenmaal een object zo hebt vastgelegd kun je dit op allerlei manieren bewegen en draaien en bewerken en in iedere wensbare verhouding afdrukken en plaatsen in een andere omgeving. Met 3d printers in de buurt biedt dit de gebruiker een eindeloze reeks aan mogelijkheden op. Voor de vakman scheelt het heel veel tekenwerk en afstemmingsperikelen met de klant. Door objecten gemakkelijker digitaal om te kunnen zetten kun je in feite grenzeloos experimenteren, maar vooral ook meer tijd overhouden om echt met het beroep bezig te zijn. Want het origineel vormgeven van een meubel of ijzersmeedwerk moet de ambachtsman toch met de hand doen.

 

Daarna echter kan de nieuwe techniek het werkproces en de gang naar de klant ondersteunen en overnemen, bijvoorbeeld via Augmented Reality (=AR). Hoe werkt dit dan?
Augmented slaat op aanvullen of toevoegen van een werkelijkheid aan een object dat eerst niet zichtbaar is, maar door het scannen van speciale kenmerken van dat object, ineens een nieuwe werkelijkheid krijgt. Een blok hout dat aan de oorsprong staat van een meubel kan via AR laten zien hoe het hout zal worden omgezet naar een meubel dat de klant heeft beschreven. Door klanten of gebruikers toegevoegde informatie te geven, kan de communicatie en eenduidigheid over producten sterk toenemen. Met behulp van het gratis platform www.Aurasma.com kunnen studenten, docenten en vakmensen zelf hun producten bewerken en zo instellen dat de gebruiker automatisch de nieuwe augmented of toegevoegde werkelijkheid ziet. De nieuwe informatie kan uit video, illustraties, teksten, hele boekwerken en kaarten bestaan. Voor historisch ingestelde mensen is het bijvoorbeeld aardig om te weten dat je bijvoorbeeld een gevonden scherf van een schaal dan kunt presenteren als een schaal door de scherf te scannen en dan de schaal te zien opdoemen. Vandaar dat veel musea steeds meer gebruik maken van AR.


Bij virtual reality (=VR) gaat het niet om toegevoegde waarde, maar om het plaatsen van gebruikers in een totaal omgevormde ruimte in het digitale segment. Dit doe je door een 360-graden foto of film te nemen van deze werkelijkheid. Vervolgens speel je deze informatie via een VR-bril af en de gebruikers wanen zich in een totaal andere (digitale) ruimte. Om hiermee te kunnen experimenteren heeft het digilab een opstelling gemaakt. De student kan VR-foto's en video's maken en dan aan de slag. En ook daarvoor biedt het lab voldoende faciliteiten. Er staat een heel batterij aan moderne grafische computers, die studenten, maar ook docenten kunnen gebruiken. Zo wel de AR-, als de VR, en de aan te sturen 3d-objecten naar de poeder, metaal of plasticprinters kunnen dan naar eigen inzicht bewerkt worden en afgerond.


Al met al een tamelijk compleet lab om met de (grafische) en ambachtelijke praktijk aan de slag te gaan. Onno nodigt zowel de student, maar in dit geval de vakman uit Den Bosch van harte uit om terug te komen en alles uit te proberen en zijn eigen werkzame handelen zoveel mogelijk te gaan innoveren en de kwaliteit te verhogen. Alle vijf vakmensen zijn nog sterk onder de indruk van alle innovatie, maar verzekeren nu al Onno dat zij hem graag op korte termijn zullen terugzien.

 

Het Ambachtshuis Brabant
3 februari 2018